Auto van het Jaar 1966

Op de site van de Telegraaf (tegenwoordig eigenaar van Autovisie) stond op 15 nov 2010 een artikel over de overwinning van 124 bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 1966

_________________________________________________________________________________________________________________

FIAT 124

AMSTERDAM -  Hele volksstammen, ja zelfs hele generaties zijn, zonder het misschien zelf te weten, opgegroeid met de Fiat 124.
Want ook al was de 124 zelf 'maar' acht jaar lang op de markt, de verschillende derivaten van de beroemde Fiat zijn tot in de jaren
negentig geproduceerd, waarmee de Fiat 124 als ontwerp een van de meest succesvolle auto's aller tijden genoemd kan worden.
In Nederland werd het model jarenlang verkocht als de Lada 1200, een auto die zo ongeveer de cultstatus bereikt heeft.

De Fiat 124 was ten tijde van zijn introductie een “hoogst moderne wagen” in de modelreeks van Fiat.
Bovendien deed het merk bij de introductie van de 124 in feite aan downsizen avant la lettre, want waar de concurrentie steeds
grotere motoren aanbood, bracht Fiat de cilinderinhoud juist terug en bood de 124 met een 1200 cc-motor aan.
Het was desalniettemin een felle auto, zo schreef Autovisie in 1966, vooral dankzij de “typisch Italiaanse versnellingsspatiëring”,
wat zoveel betekende dat de auto “fel in de bergen en zuinig op de autostrada” was. Bovendien schakelde de bak “heel plezant”.

Die ritten in de bergen moeten plezierig zijn geweest, want het weggedrag van de 124 werd omschreven als “heel aantrekkelijk”.
Het grensbereik lag ver weg en dankzij het stuurkarakter was de auto zeer goed in de hand te houden.

“Een zeer begeerlijk complex van kwaliteiten”.

Voor zijn tijd was de Fiat een brede auto, voorzien van al even breed rubber, waardoor de eenvoudig gelijnde auto lekker
vierkant op zijn wielen stond. Misschien was dat wel de reden waarom dit ontwerp zo succesvol werd.
In zijn meest oorspronkelijke gedaante is de 124 tot 1994 geproduceerd als de Turkse Tofa? Serçe.
In Egypte is een van de nazaten van de Fiat, de Lada 2107, tot 2007 in productie geweest.

_________________________________________________________________________________________________________________

 

De "internationale jury", bestaande uit 45 prominente auto-journalisten uit 12 landen, kwam tot verrassend hoge waardering zoals Autovisie het schreef.

Trofee Auto van het Jaar 66 Trofee van Auto van het jaar!

Nog niet eerder in de verkiezing had één model zo’n hoge notering van de jury gekregen. Van de 225 beschikbare punten kreeg de 124 er 144.

Enkele uitspraken uit het jury-rapport:

“…de 124 is een zeer uitgebalanceerde automobiel, harmonisch uitgewerkt en logisch geconstrueerd”

“…een 1200 cc-wagen voor de prijs van een 1000 cc maar met de prestaties van een anderhalve liter”

“…De Fiat 124 is duidelijk de meest vooraanstaande wagen van 1966, hij levert goedkoop transport en bovendien een snufje plezier voor de massa”

Autovisie besluit het artikel met de woorden
“Een mooie, echt uitgebalanceerde, typisch Europese middenklasse automobiel, deze Fiat 124, een opmerkelijk goede value for money, een hoog prestatieniveau, een uiterst goed en doordacht interieur en handzaam van buitenafmetingen”

En daar kunnen we het met de kennis van nu, alleen maar mee eens zijn. Van de auto werden wereldwijd ruim 20 miljoen exemplaren gebouwd, de sportieve uitvoeringen niet eens meegerekend.

En bij de uitreiking van de trofee op 16 februari 1967 is natuurlijk ook een foto gemaakt:

Auto-van-het-Jaar-66

Giovanni Agnelli krijgt hem van Fred van der Vlugt, de hoofdredacteur van Autovisie en geestelijk vader van de verkiezing.

Deze afbeelding vond ik in Automondo:

Fiat 124 Auto van het Jaar 1966