De meest bekende afgeleide van de Fiat 124 moet wel de VAZ-2101 zijn, die in Nederland Lada 1200 heette.

Lada 1200

Van deze auto, en de vele facelifts en opvolgmodellen, werden er ontzettend veel gebouwd.
Sommigen zeggen dat het produktie-aantal ruim boven de 20.000.000 lag!

De 1200 was het resultaat van een samenwerking tussen Fiat en VAZ en werd al vrij snel na de introductie van de Fiat in produktie genomen.
De samenwerking tussen de bedrijven vond zijn oorsprong in een jarenlange relatie tussen de Italiaanse en de Sovjetregering: vanaf 1955 kwamen delegaties van beide landen bij elkaar op bezoek en dat resulteerde in 1966 in een licentieregeling die VAZ in staat stelde in een nieuwe fabriek in Togliattigrad de 124 te bouwen.

Licentieovereenkomst Lada-Fiat

De auto was aangepast aan de Russische omstandigheden, moest degelijk zijn en met eenvoudig gereedschap gerepareerd kunnen worden. Bij het boordgereedschap zet een(nogal zwaar uitgevallen) bandenpomp.

Meer dan 60% van de produktie werd geëxporteerd, naar landen over de hele wereld; de auto was op die manier een echte geldautomaat voor de Russiche staat.
Op alle continenten reden ze rond, ook vaak als politiewagen of taxi.

Lada Taxi

Lada Taxi in Uruguay

Lada Politiewagen Köthen Duitsland

Italiaanse test

Quattroruote haalde een Lada 1200 (Vaz Shiguli 2101) uit België en deed er een lorte test mee.

Quattroruote test de Lada 2101

Klikbaar.

Conclusie: De Rus is sneller maar minder soepel. De besturing is zwaarder, zeker bij lage snelheden en het comfort is minder dan de Italiaanse 124.
Voor de rest zijn de verschillen verwaarloosbaar. 

Lada (2101)

Een beetje rondzoeken op het internet levert leuke informatie op.

Op AutoInternationaal.nl stond op 20-07-2011 een artikel over het begin van  Lada.

"Lada hervindt haar glorie"    

LadaGloriejaren
.
"22 april 1971. Het was een van de mooiste dagen van mijn leven", zegt de 79-jarige Victor Strabinski.
"Op de dag dat we de honderdste verjaardag van de geboorte van Lenin vierden, werden hier de eerste auto’s geproduceerd", zo vertelt de man, terwijl hij samen met een andere gepensioneerde productiemedewerker van de Lada fabriek in Togliatti een stevige teug neemt van een glas goedkope schuimwijn.
Ze proosten op het 45-jarige bestaan van de Avtovaz autofabriek. Op 20 juli 1966 besliste de toenmalige Sovjet-Unie een autofabriek te bouwen voor het model ‘VAZ-2010’, de bekende hoekige Lada die nagenoeg een exacte kopie was van de Fiat 124, Auto van het Jaar 1966 in West Europa.
De originele Lada zit nog altijd in het basisgamma van de Russische producent.
Strabinski was één van de eerste arbeiders die meewerkte aan de bouw van de fabriek met een oppervlakte van 600 hectare.
Honderden loodsen vormen er een assemblagelijn van zowat 2 kilometer lang. Dat dit gigantische industrieel complex in een recordtijd van 3 jaar werd gebouwd, is voor een deel te danken aan Strabinski.
"Hij kwam met het idee het project aan 2 kanten te beginnen en naar elkaar toe te bouwen om tijd te winnen", zegt zijn voormalige collega.

Lees meer: Lada (2101)

La Russa

Dat was schrikken voor de Italianen. Een 124 uit Rusland! Er kwamen er een heleboel.

La 124 Russa

Ladaproductie

Al die Lada's, en het waren er veel, moesten natuurlijk wel ergens vandaan komen.

Ladafabriek in de Steppe

Een klikje maakt het beter leesbaar.

Ladafabriek in de Steppe

Er was 134 km lopende band in de fabriek.

Lada: Productie 

Ze moesten ook ergens heen:

Lada: transport

Net echt!

Lada: nieuw

En voor onderdelen:

Lada: Onderdelen

 

Syrië

In Syrië rijden ze lang met hun auto's door. In het menu over de 124 Special staan daar foto's van.

Maar ook Lada's worden niet zomaar langs de kant van de weg gedumpt. Er is zo te zien al wel eens wat van af gevallen maar rijden? Als de beste.
En met arko zo te zien. Arko? Alle ramen kunnen open! 

Lada: Syrië

Hè gadver

Lachen met die Russen. Gevonden op vaz2101.ru. De site zit achter de foto.

Ladaski

Russische Lada Club

In Rusland bestaat een levendige club voor de VAZ2101 (die wij kennen als Lada 1200)

Hun site is de moeite waard en als je Google Chrome gebruikt als browser is de automatische vertaling best acceptabel (denk ik toch).

Russische Lada Club

Taxi !

In veel landen waar de Sovjet Unie mee "samenwerkte" was de Lada 1200 een veel geziene auto.

Er werden er dus ook veel als taxi gebruikt.

Een paar voorbeelden:

Lada Taxi Uruguay

en een speciale uit Cuba:

Lada Taxi Cuba

Huisvlijt uit Havana. Bestond trouwens ook in andere versies:

Lada Taxi Cuba

Lada Taxi Cuba

En ook hier valt er wel eens wat af:

Lada Taxi Cuba

In Hongarije ziet hij er dan weer normaal uit:

Hongaarse taxi

En tenslotte nog een uit Ethiopië:

Lada taxi Addis Abeba

Populair

Er zijn landen waar Lada's populair zijn en het dievengilde erg groot.

De enige manier om 's morgens met je Lada naar je werk te kunnen is hem 's avonds mee naar boven te nemen:

Antidiefstal